داروخانه‌ها با ۱۴۰۰ میلیارد چک برگشتی در آستانه ورشکستگی هستند پهبادهای آتش نشان جان ۶ نفر را از مرگ حتمی نجات دادند+تصاویر حساب مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد از یک تا ۳ میلیون تومان شارژ شد (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) معلمان آزاد با چه شرایطی می‌توانند در مدارس غیردولتی درس بدهند؟ زنگ خطر افزایش آلزایمر و زوال عقل در ایران به صدا درآمد طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری روی میز کمیسیون اجتماعی مجلس سیل ارتباط سبزوار با مرکز بخش "روداب" را قطع کرد (۲۱ اردیبهشت) جزییات کمتر شنیده شده پرونده یسنا از زبان خبرنگاری که گم شدن او را رسانه‌ای کرد نجات رانندگان نیسان و وانت از درون سیلاب توسط آتش نشانان (۲۱ اردیبهشت) ممنوعیت‌های دارویی سفر حج اعلام شد رییس سازمان نظام پزشکی مشهد: متوسط رشد تعرفه سالانه در حدود ۲۱ درصد است و نرخ تورم ۵۰ درصد آیا مدارس مشهد فردا (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است؟ آیا مدارس تهران فردا (شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است؟ جزئیات خسارت‌های وقوع سیل در کلات | خللی در برگزاری دومین مرحله انتخابات به وجود نیامد (۲۱ اردیبهشت) توضیحات مدیریت بحران خراسان رضوی درباره خسارت‌های سیل اخیر | بارش ۴۷ میلی‌متر باران در مشهد (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۲۶ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی خسارت حدود ۷۰ درصدی سیل به اراضی کشاورزی و باغی بردسکن + ویدئو (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) امدادرسانی آتش‌نشانی مشهد به ۱۶۱ مورد عملیاتی در پی بارش شدید باران (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) توضیحات بخشدار مرکزی مشهد در پی وقوع سیل در روستای ده‌غیبی (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سد «سراب» صالح‌آباد خراسان‌رضوی پس از سال‌ها سرریز شد
سرخط خبرها

کوالا‌ها به صورت مصنوعی و ژنتیک تکثیر می‌شوند

  • کد خبر: ۱۰۵۳۴۹
  • ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
کوالا‌ها به صورت مصنوعی و ژنتیک تکثیر می‌شوند
به گفته محققان، اسپرم منجمد و کمک باروری می‌تواند به کوآلا‌های در حال انقراض کمک کرده و پرورش کوالا‌ها می‌تواند بسیار ارزان‌تر انجام شود.

به گزارش شهرآرانیوز، محققان برای جلوگیری از انقراض کوآلاها، پرورش در باغ وحش‌ها را افزایش می‌دهند. متأسفانه، پرورش در اسارت با دو چالش عمده گران بودن و حفظ تنوع ژنتیکی دشوار، روبرو است. برای مقابله با هر دو موضوع، مطالعه مدل سازی جدید محققان از رویکرد بانک زیستی و انجماد اسپرم کوالا و تکنیک‌های کمک باروری مناسب پشتیبانی می‌کند. محققان دریافتند که این تکنیک‌ها منجر به کاهش پنج برابری هزینه‌های اجرای برنامه‌های پرورش در اسارت می‌شود.

در حیوانات، بیوبانکینگ به انجماد و ذخیره اسپرم، تخمک و جنین و همچنین سایر سلول‌ها و بافت‌های بدن اشاره دارد. این تکنیک‌ها مدت‌هاست که در دامداری و کشاورزی برای ذخیره اسپرم ارزشمند از گاو‌های نر و محصولات زراعی در بانک‌های بذر استفاده می‌شود.

لاچلان جی. هاول (Lachlan G. Howell) پژوهشگر فوق دکتری در مرکز اکولوژی دانشگاه دیکین و رایان آر ویت و محقق ارشد این مطالعات می‌گوید: بسیاری از مردم از لقاح آزمایشگاهی (IVF) که یک فناوری رایج کمک باروری است آگاه هستند، اما گزینه‌های دیگری مانند لقاح مصنوعی و تزریق مستقیم اسپرم به تخمک نیز وجود دارد. در انسان، IVF و تزریق اسپرم به طور چشمگیری باروری را بهبود بخشیده است در حالی که لقاح مصنوعی انقلابی در پرورش دام ایجاد کرده است.

او می‌افزاید: ما برنامه‌های معمولی اصلاح نژاد طبیعی را با برنامه‌هایی مقایسه کردیم که پرورش طبیعی را با اسپرم منجمد کوالای وحشی و با لقاح مصنوعی یا تزریق مستقیم اسپرم انجام می‌دادند. ما دریافتیم که تکمیل پرورش در اسارت با اسپرم منجمد به طور چشمگیری نرخ همخونی را کاهش داده و حیواناتی از نظر ژنتیکی سالم‌تر تولید می‌کند و به حیوانات کمتری نیاز دارد که در کلونی‌های پرورش دهنده نگهداری شوند.

محققان بر این باورند که در حالی که این فناوری‌ها ارزش خود را برای انسان‌ها و دام‌ها ثابت کرده اند، ما تا حد زیادی آن‌ها را در بازیابی حیات وحش استفاده نکرده ایم. هاول می‌گوید، ما معتقدیم که این فرصتی از دست رفته برای کاهش هزینه‌ها و تقویت تنوع ژنتیکی است. معدود برنامه‌هایی که از این تکنیک‌ها استقبال کرده اند موفقیت آمیز بوده اند. موش سر سیاه آمریکای شمالی در حال بازگشت از لبه انقراض است که تا حدی به کمک تکنیک‌های تولید مثل با حیات بازگشته است.  

به گفته هاول، این فناوری‌ها برای بررسی سلامت ژنتیکی جمعیت‌های کوالا مفید هستند. اما آن‌ها نمی‌توانند به ما در بازگرداندن تنوع ژنتیکی از دست رفته به جمعیت‌های وحشی کمک کنند، زیرا نمونه‌های بافت منجمد را نمی‌توان به حیوانات زنده تبدیل کرد.

هاول توضیح می‌دهد: در حالی که ما شاهد پیشرفت‌هایی در مناسب سازی این فناوری‌ها برای کوالا‌ها بوده ایم، کار‌های بیشتری برای انجام دادن وجود دارد. تا به امروز، ۳۴ کوآلا با استفاده از لقاح مصنوعی در باغ وحش متولد شده اند. با این حال، این کوآلا‌ها از اسپرم تازه ونه منجمد شده به دست آمدند. استفاده از اسپرم منجمد و سایر روش‌ها مانند انتقال جنین و انجماد اسپرم نیاز به تحقیق و توسعه فناوری بیشتری دارد.

به گفته کارشناسان اگر این تکنیک‌ها و فناوری‌ها را کامل کنیم، می‌توانیم امکانات جدیدی برای حفاظت از کوالا‌ها ببینیم. این امر شامل استفاده از بافت‌های ژنتیکی کوالا‌های مرده یا بیمار می‌شود که در غیر این صورت از بین می‌روند. همچنین ایجاد و حفظ استخر‌های ژنی از جمعیت‌های مهم ژنتیکی کوالا‌های در معرض خطر انقراض می‌تواند مفید واقع شود.

حفاظت از گونه‌ها در برابر حوادث فاجعه بار در طبیعت مرتبط با تغییرات آب و هوایی، بیماری‌ها و آتش سوزی‌های جنگلی، که می‌تواند باعث تلفات ژنتیکی عمده شود نیز یکی از این اقدامات به شمار می‌رود. کاهش همخونی در برنامه‌های اصلاح نژاد و تولید کوالا‌های مناسب ژنتیکی برای رهاسازی در طبیعت جز اقدامات مهم دیگر محسوب می‌شوند.  

منبع: سیناپرس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->